Het
langlopende onderzoeksproject van NP3 van mei tot november 2012
Van
17 september tot en met 27 november 1994 organiseerde het S.MA.K. in
Gent de tentoonstelling This
is the show and the show is many things. De
tentoonstelling vond plaats in het Museum voor Schone Kunsten te
Gent, aangezien het S.M.A.K. destijds niet over een eigen locatie
beschikte.
Curator
Bart de Baere nodigde, met als eerste bouwsteen van het proces de
tekst 'Moods en Modes', 13 zowel 'opkomende' als ook bekende
kunstenaars uit om deel te nemen. Naast de kunstenaars Mark Manders,
Louise Bourgeois†, Jason Rhoades†, Henrietta Lehtonen, Eran
Schaerf, Uri Tzaig, Claire Roudenko-Bertin, Luc Tuymans, Anne Decock,
Suchan Kinoshita, Honoré d'O, Fabrice Hybert en Maria Roosen, werden
ook critici en bezoekers onderdeel van het gehele proces. Gedurende
twee maanden werd door de kunstenaars in diverse zalen van het museum
intensief gewerkt, gediscussieerd en gepresenteerd. De gelijknamige
catalogus maakte gedurende 'This is the show...' letterlijk en
figuurlijk onderdeel uit van het artistieke proces; er was ruimte
voor het moment, processen en ontwikkelingen.
Het
concept dat Bart de Baere voor ogen had met deze opvallende
tentoonstelling This
is the show and the show is many things,
was het omkeren van de 'gesloten' museummuren; hij stelde het museum
open voor de ontwikkeling en presentaties van nieuwe artistieke
stromen en processen. Bart de Baere lanceerde een concept dat de
volgens hem vastgeroeste kaders en conventies van museale richtlijnen
voor tentoonstellingen loswrikte. Hij haalde de kunstenaar, zijn
atelier en het artistiek proces letterlijk het museum binnen en liet
de tentoonstelling midden in het museum ontvouwen en groeien. De
bezoeker had hierin ook een actieve rol en stond daardoor midden in
het artistieke proces.
Hij
maakte direct kennis met de kunstenaars en zag het werk ontstaan of
transformeren, gestuurd door zijn eigen waarneming. De
tentoonstelling kende nooit een officiële 'opening'; op 17 september
1994 werd de start van het project ingeluid, en was vanaf dat moment
toegankelijk voor het publiek.
Enkel
de pers werd door middel van een persbericht ingelicht over de start
van deze tentoonstelling. Vanaf de eerste dag als ook weken en zelfs
jaren daarna werd This
is the show
dan ook om haar vooral 'onconventionele' samenstelling en uitvoering
veelvoudig beschreven, gecomplimenteerd en bekritiseerd in
verschillende tijdschriften, bladen en kranten.
Dit
project heeft veel stof op doen waaien in Kunstenland, is inspirerend
geweest voor menig curator of kunstenaar en heeft in de kielzog
mogelijk zelfs aangezet tot het initiëren van nieuwe, volgende
projecten, tentoonstellingen en presentatievormen. Des te
verrassender was het voor NP3, dat zij weinig concrete informatie
terug kan vinden over het WAAROM, WAT en HOE van This
is the show and the show is many things. Hierdoor
krijgt
This
is the show
meer en meer
het karakter van de onbenaderbare, ongrijpbare kunstmythe. Voor
elk gevonden antwoord komen veel meer vragen in de plaats; een
uitgelezen kans, om een uitgebreid onderzoek aan deze bijzondere
tentoonstelling te wijden.
Re:-X-to-the-Z-to-the-ibit
[Re:-This is the situation and the situation is many things} SEQ. 01
Het
onderzoeksproject Re:-X-to-the-Z-to-the-ibit
[Re:-This is the situation and the situation is many things} is
ontstaan
vanuit de fascinatie van artistiek leider Ruud Akse, zowel vanuit
zijn positie als curator, maar ook als kunstenaar. Deze
fascinatie, kwam niet voort uit een bezoek aan deze uitzonderlijke
tentoonstelling maar werd gevoed door de media en inspirerende
ontmoetingen met o.a. curator Bart de Baere en Luc Tuymans, twee jaar
na This
is the show. De
fascinatie voor het 'echte' proces en de 'werkelijke' betekenis in
relatie tot de veranderende tijdsgeest nam steeds meer toe.
In
het onderzoeksproject Re:-X staat niet het vooraf uitkristalliseren
van de presentatie van de kunstenaar of een door de curator
bestempeld, helder communicerende tentoonstellings- en
belevingsomgeving voorop; maar de vraag hoe, met de kennis en de
kunstwereld van nu, er teruggekeken wordt. Zowel vanuit het
perspectief van de curator, kunstenaar, maar ook zeker van het
publiek en andere betrokkenen. NP3 stelt de vraag naar de invloed van
tijd op de betekenis van het artistieke fenomeen This
is the show and the show is many things.
Net
als het concept van Bart de Baere ligt de werkwijze van
het
langlopende onderzoeksproject
Re:-X-to-the-Z-to-the-ibit [Re:-This is the situation and the
situation is many things} vooral
in
de
waarde
van
het
procesmatige,
het
intuïtieve
reageren
en
anticiperen
van
kunstenaars,
curator,
publiek
en andere betrokkenen. Met als belangrijkste drijfveer om met het
teruggrijpen en verdiepen in werkwijzen,
producten
en
tentoonstellingen
uit
het
verleden,
in de context van tijd en ontwikkeling, nieuwe
inzichten
te krijgen en mogelijk
vernieuwingen
te ontdekken voor de kunst van NU.
In
uiteenlopende (presentatie)vormen en verschillende sequenties maakt
NP3 naast haar eigen ontdekkingen, analyses en interpretaties ook de
inzichten, kennis en ervaringen van diverse, betrokken partijen
inzichtelijk en
toegankelijk voor derden.
SEQ.
01 Van
REcontext tot REconstructies
In
deze
eerste
sequentie
toont
NP3 de groeiende resultaten van
haar
vooronderzoek
naar
de tentoonstelling This
is the show and the show is many things. Bij
het vooronderzoek is NP3 ondersteund
door
studenten
Kunsten,
Cultuur
en
Media
(KCM)
van
de
Rijksuniversiteit
Groningen.
Foto
detail Re:-X-to-the-Z-to-the-ibit
[Re:-This is the situation and the situation is many things} SEQ. 01
/ ©
NP3
Geen opmerkingen:
Een reactie posten